Bestilling
Vedtatt
Planlegging
Utbygging
Fiberarbeid
Oppkobling
Fiberkunde
Den fysiske installasjonen i din bolig vil bli foretatt. Vi kontakter deg i forkant for å avtale tidspunkt.

Skarset

Fase 6 Oppkobling
illustrasjon_4.jpg Estimert levering: 1. halvdel 2020

Siste fra fremdriftsloggen

07.07.20 - Fremdrift sommer 2020!

Flere i området er koblet opp, men det gjenstår fortsatt noen i Drammensvegen. Vi ønsker å prioritere grave/pløyearbeid til resterende kunder i Drammensvegen i løpet av sommeren. Vi minner om at så snart du har fått rørtamp til din eiendomsgrense er det viktig at du får utført egeninnsatsen. Lurer du på hvordan du utfører egeninnsats kan du ta en titt her. 

Så snart alt er klart på din adresse vil våre montører ta direkte kontakt med deg for å avtale tidspunkt for hjemmeinstallasjon. 

I mellomtiden vil vi ønske dere alle en riktig god sommer :)

 

31.03.2020 - God Påske!

Mange av dere har nå fått fiberbredbånd og Altibox i hus, og vi håper dere er fornøyd. Vi har fortsatt noe gravearbeid, pløying og oppheng av fiber på stolper som gjenstår, dette arbeidet vil fortsette utover våren. 

I mellomtiden vil vi ønske dere alle en riktig god påske :)

 

04.02.2020 - Fremdrift per februar!

Oppkoblingsarbeidet/hjemmeinstallasjoner pågår for fullt de steder det er klart. 

Graving, pløying og oppheng på stolper i Skarsetvegen og øvrige deler av Drammensvegen vil utføres i løpet av første halvdel av 2020. 

 

12.12.2019 - God Jul!

Som vi tidligere har nevnt er vi godt i gang med oppkoblingsarbeidet/hjemmeinstallasjoner der det er klart. Samtidig pågår det også fiberarbeid, dette arbeidet vil pågå utover. Graving/pløying samt oppheng på stolper i Skarsetvegen og i øvrige deler av Drammensvegen vil utføres i løpet av første halvdel 2020. 

I mellomtiden vil vi ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år! :)

 

06.11.2019 - Fremdrift per november 2019!

Fremføring av hovedfiber fra Hustad (Drammensvegen 1117) til Skarset (Drammensvegen 595) er nå utført. Det meste av trasé måtte graves/pløyes pga feil på eksisterende infrastruktur, noe som har ført til forsinkelse i prosjektet. Fiberarbeid, dvs blåsing av fiber inn i lagte rør samt skjøting av fiber, pågår og vil fortsette ut året. 

Fra Drammensvegen 595 til Drammensvegen 527 fører vi fiberkabel via luft/oppheng på stolper. 

Graving/pløying samt oppheng på stolper i Skarsetvegen og i øvrige deler av Drammensvegen vil utføres i løpet av første halvdel 2020. 

Som vi tidligere har nevnt er vi allerede i gang med oppkobling/hjemmeinstallasjoner i deler av området Skarset. Dette arbeidet vil fortsette utover året etterhvert som vi får utført fiberarbeid der vi allerede har gravd eller benyttet stolper for fremføring av fiberkabel. 

NB! Vi ønsker også å minne om egeninnsats. Dette bør utføres så snart du får rørkveil til tomtegrensen din.

Veiledning til egeninnsats:
Når gravemannskapet har lagt igjen rørkveil ved tomtegrensen, kan du utføre din egeninnsats. Egeninnsatsen innebærer å lage en føringsveg for rørkveilen frem til nærmeste husvegg.

Start med å rulle ut det oransje røret og legg det der du ønsker å grave. Se til at røret er langt nok. Grav en grøft med dybde på omtrent 20-30cm og rydd grøftebunnen for steiner. Pass på at det ikke blir knekk på røret når det legges i grøften. Ikke kutt røret, men legg igjen hele rørkveilen ved husveggen.

Når røret er gravd frem til husveggen er egeninnsatsen din ferdig. Vår montør vil ta resten av jobben. Han tilpasser fiberrøret og monterer en utvendig fiberboks, foretar hulltaking i vegg og utfører internkabling til hjemmesentral.

Ønsker du mer informasjon vedrørende egeninnsats kan du ta en titt på en liten film her eller lese vår veiledning "Slik gjør du egeninnsats" (denne ligger også under en rød knapp nederst på siden her). 

 

09.10.2019 - Oppkoblingsarbeidet i gang

Vi er i gang med oppkobling/hjemmeinstallasjoner. Våre montører fra Relacom vil ta direkte kontakt med de av dere som har bestilt for å booke avtale om hjemmeinstallasjon.

Hva inngår i hjemmeinstallasjonen?
I installasjonen inngår all montering frem til hjemmesentralen og oppkobling av en (1) stk TV-dekoder. Er det behov for å legge opp flere punkt i huset, kan dette bestilles direkte av montøren, men dekkes ikke av avtalen med Istad Fiber AS. Ekstra TV-dekoder kan bestilles med montør, eller ved å kontakte kundeservice på tlf. 71 21 35 00.

Plassering av hjemmesentral 
Vår hjemmesentral fungerer som modem/ruter/trådløst aksesspunkt. For best mulig trådløs dekning bør hjemmesentralen plasseres sentralt i huset, med fri sikt i rommet og litt unna annen elektronikk og metallgjenstander. 

Plassering av hjemmesentralen avtaler du med montøren når han kommer hjem til deg. Spør gjerne montøren om råd dersom du er usikker, de har erfaring.  

Når skal jeg si opp mitt nåværende abonnement?
Angående det å si opp nåværende abonnement/leverandør er dette noe dere må gjøre selv, men vi vil be dere avvente med å si opp inntil dere har nærmere informasjon om tidspunkt for hjemmeinstallasjon/oppkobling fra Istad Fiber/montør. Dette for å unngå at dere blir stående uten internett/TV.

Vi vil gjerne oppfordre dere til å ta en titt her for å bli bedre kjent med Altibox og de ulike løsningene du kan få tilgang til når vi etterhvert får installert Altibox hjemme hos deg. Altibox lanserte for en tid tilbake bl.a ny TV-løsning, her finner du alle funksjoner som programarkiv, start forfra etc. Det er bare å glede seg :)

 

Slik gjør du egeninnsats